...arra, hogy egy kicsit legalább utánanézzen a témának. Vagy miért nem sikerült komolyan venni azt a sajnálatos tényt, hogy a szolgáltatóknak majdhogynem teljhatalma van a fogyasztók felett? Miért tehetnek tönkre emberéleteket? Sajnálatos a leadott riport színvonala. Azt hiszem, hogy sokak nevében kijelenthetem, hogy ennyire semmitmondó riportot már rég láttunk, hallottunk a villanyóra mágnesezés kapcsán. Aki úgy érzi, hogy szán erre a riportra két percet a drága idejéből, itt tekintheti meg: http://tv2.hu/tenyek/video/hatalmas-villanyszamla-tenyek-riport.
De nézzük először a megszólaltatott panaszost. Másfél milliós számlát próbál rajta az áramszolgáltató behajtani? Ezt komolyan gondolja? Úgy, hogy előtte havi 20 ezer forintokat fizetett az illető? Ha ezzel számolom az éves fogyasztást, akkor az kb. 240 ezer Ft évente. A másfél millió pedig ennek több,mint a hatszorosa, ha hozzávesszük, hogy a fogyasztó havonta rendesen fizette a feltehetően átalányt, akkor az óra több,mint hétszeresét mérte a valós fogyasztásnak! A szolgáltató pedig kiküldte a számlát a fogyasztónak, hátha befizeti? Kezd viccszámba menni, amit az áramszolgáltatók megengednek maguknak még mindig. De a szolgáltató szerint feltehetően ők minden tekintetben helyesen jártak el.
Nem tudom, hogy hogy juthattak el az ügyben szereplők az áram kikapcsolásáig, mert törvényileg lett volna lehetőség számlareklamációra, de úgy tűnik, hogy a szolgáltatónak nem állt módjában felülvizsgálni a számlát, a helyzetet. Azt se tudom, hogy a szolgáltatót miért nem tudta a csatorna a konkrét ügy kapcsán megkeresni, vagy megtalálni, de mindenesetre megszólaltatni. A fogyasztó nem említette a mágnesezést, mégis arról szól a riport második része. De, ha valóban mágnesezési ügyről van szó, akkor miért követeli még mindig a szolgáltató a másfél milliót, sőt lassan a két és fél milliót? Ha az óra valóban rossz volt, akkor helyesbítenie kellene a számlát.
Nekem ez a történet egyáltalán nem kerek. Persze, arra teljesen alkalmas, hogy a Tényekben kitöltsön a semmivel néhány percet, a szolgáltató pedig felszínen lebegtesse a mágnesezési témát, pedig lehet, hogy ezzel az üggyel csak valami mást szeretnének elfedni. Például azt próbálják elkendőzni, hogy az órák már eredetileg is úgy vannak beállítva, hogy a valós fogyasztásnál csak pár százalékkal többet mérjenek? Ezt a fogyasztó nem veszi észre, így gyakorlatilag az óra leszereléséig extra bevételre tehetnek szert mindenféle energia befektetése nélkül. A csatorna pedig biztosan nem tudta hasznos dologgal kitölteni az időt, ezért bedobták a témát, amivel már lassan csak ők nem foglalkoztak. Bár, most se tették volna.
Balogh Dezső megszólalásából kiderül - ami már eddig is nyílt titok volt -, hogy évente több ezer óra elromlik, de ezt a szolgáltatók nem ismerik el. Illetve újabb felvetés merült fel a riportban: a szolgáltató tulajdonképpen a saját rendszerén keresztül óráit saját maga rontja el? Az én "olvasatomban" legalábbis azt jelenti, hogy a generátortól a fogyasztóig a több feszültséglépcső figyelembe vételével is egyetlen rendszernek tekinthető, és "ezen mindig generálódhat olyan jel, amelyik például egy ilyen órát el tud rontani."
Härtlein Károly is újra megjelent a színen. Újra előadta bűvésztrükkjeit a mágnessel, csavarhúzóval. Még mindig köti az ebet a karóhoz, hogy az óra csak úgy, önmagától nem romolhat el. "Egy mágnes nem romolhat el." Nem tudom,hogy ő még nem olvasott a mágnesekkel kapcsolatban könyvet, tanulmányt, stb.? Illene a témát tanulmányozni, mielőtt hülyeségeket nyilatkozik az ember. Nem is magától romlik el az óra, hanem attól, hogy vacak konstrukció és/vagy kivitel. Azonban még mindig a fogyasztó húzza a rövidebbet, mivel elég nehéz az ártatlanságát bebizonyítania, pláne a hozzá nem értő, fogyasztó ellenes, de legalábbis annak tűnő igazságügyi szakértőkkel szemben. Meg az sem elhanyagolható persze, hogy még mindig egyszerűbb a fogyasztót letolvajozni, és a szolgáltatók szentségét hirdetni.
Azt nem tudom, hogy mi volt az érdeke a TV2-nek egy szolgáltatót pártoló riport bevágásában, de nyilván ezt nem is nekem kell tudnom. Azt viszont tudom, hogy egyszer el kell, hogy jöjjön az igazság pillanata. Akkor majd nem lennék a szolgáltatók helyében.