HTML

Téged is villanyóra mágnesezéssel gyanúsítanak?

A blog létrejöttének célja, hogy a villanyóra mágnesezéssel gyanúsított ártatlan fogyasztóknak legyen egy közös fóruma, ahol a panaszosok megoszthassák egymással történetüket, tapasztalatot cserélhessenek. Továbbá várom műszaki és/vagy jogi területen jártas minden segíteni vágyó témába vágó megkeresését. E-mail: villanyora.magnes@gmail.com Figyelem! A villanyóra mágnesezés büntetendő cselekmény, határozottan ellene vagyok! Kérlek, csak akkor keress meg, ha te is ártatlan vagy!

Friss topikok

Linkblog

Jelent-e valamit az ELMŰ-nél a "garantált szolgáltatás" kifejezés? Esetleg, hogy garantáltan nem garantált?!

2010.05.28. 09:10 villanyóra

Újabb megkeresésem, a chromygy becenevű olvasónktól érkezett történet, nem mágnesezési ügy, de egyértelműen kiviláglik belőle, hogy az áramszolgáltatóra nem vonatkoznak a saját belső szabályzatai, csak a fogyasztóra!

"2008 őszén tapasztaltam, hogy indokolatlanul (nem változtak a szokásaink és nem lettünk többen) megnőtt az elektromos fogyasztás. Átvizsgáltattam a hálózatunkat, majd vásároltam egy fogyasztásmérőt, majd lemértem vele a készülékeinket is. Miután hibát csak annyit találtam, hogy a feszültség az előírtnál jóval alacsonyabb, átlag 195 volt. Az utcában még néhány házban kérésemre a készülékkel a szomszédok is figyelték a feszültséget. A mérés eredménye ugyanaz volt. 2008.10.27-én bejelentettem az ELMŰ-nek, hogy alacsony a feszültség és indokolatlanul magas a fogyasztás. Majd ezt a bejelentést többször megismételtem.Mivel semmi nem történt, jogi tanácsot kértem, mely alapján a hibát 2009.03.18-án ismét bejelentettem. 03.20-án kijöttek, nem mértek, be sem jöttek, elmondásom alapján kiállítottak egy munkalapot, melynek megjegyzés rovatában leírták, hogy a hiba nem egyedi, kivizsgálásra továbbítják a problémát. Ettől az időponttól kezdve a tanácsadás szerint a nálam tartózkodóktól kértem nyilatkozatot arra, hogy az általam megvásárolt mérőkészüléken milyen feszültség látható. /Tehát 5 hónapon keresztül még a hibabejelentésre sem reagáltak. Ez a GARANTÁLT SZOLGÁLTATÁS megszegése./

Két hónapig ismét nem történt semmi, ekkor szintén a tanácsadás alapján elküldtem egy levelet az Energiahivatalhoz és a NFH-hoz, 05.17-én. Időközben a hálózat terhelésének függvényében a feszültség emelkedett  (télen sokan fűtésre is használják), de a nyári időszakban sem érte el átlagban a 220 voltot.

2009.05.30-án a NFH-tól kaptunk választ, hogy az ügyben nem jogosultak eljárni.

2009.06.16-án az Elmü szakemberei a becsatlakozási helyre felszereltek egy műszert, ami állításuk szerint rögzíti a technikai paramétereket. Ekkor az óránál is szerettek volna mérni, de kiderült, hogy ott nem lehet mérni. Kérésemre bejöttek és a fogyasztásmérő készülékem mellett mértek, a mérés teljesen megegyező volt a saját fogyasztásmérő készülékemmel. A szerelő elmondta, hogy 06.18-án megemelik a trafó teljesítményét, mert
gyenge. Többször kint voltak, a beszélgetésekből kiderült, hogy a trafó és a hálózat öreg, túlterhelt és rossz, valószínűleg csak komolyabb átalakítások után lesz jó. Kérésemet, hogy én is kaphassak írásban tájékoztatást elutasították. /a GARANTÁLT SZOLGÁLTATÁS megszegése!/

2009.07.07-én érkezett levél a Energiahivataltól, melyből kiderült, hogy "a mérések eredménye szerintük megfelelő". Erre 07.27-én válaszoltam, kifogásoltam benne, hogy a tájékoztatás alapját képező mérés nem történt meg, sem az oszlopon, sem a lakásban ez a nálunk lévő jegyzőkönyvből is kiderül. Erre már a mai napig nem kaptam választ. Tehát a felügyeleti szervről ennyit.

2009.07.03-án megérkezett az éves elszámoló számla, amely 165.118 Ft-ról szólt. Ebben a fogyasztási évben ennyivel fogyasztottam többet, számomra indokolatlanul. A hibaelhárítására tett bejelentéseim többnyire eredménytelenek voltak, nem láttam más módot a vizsgálat elindítására, mint a számlát megkifogásolással fizetési határidőn belül 07.07.én visszaküldeni. erre választ a mai napig nem kaptam, csak a fizetési
felszólításokat.


Mivel féltem a kikapcsolástól, email-t küldtem a Fogyasztóvédelmi Ombodsmanhoz. Erre 07.17-én kedvező válasz érkezett abból a szempontból, hogy biztosítanak arról, hogy a vitás ügy lezártáig nem kapcsolhatják ki az áramot, de meglepetéssel tapasztaltam, hogy a 165.118 Ft helyett itt már tartozásként 179.488 Ft szerepel. Erre email-ben rákérdeztem, választ nem kaptam.

2009.08.11-én emailt kaptam az Elmü-Émász Nyrt. Panaszkezelési osztálytól, hogy náluk minden rendben, a hiba nálam van, a 179.488 Ft tartozást 12 havi részletben kifizethetem, ha kérem.

Ekkor fordultunk DAS-hoz, mint jogi képviselethez.

Időközben megérkezett az Áramkommandó és 2009.08.15-én Mérőhely ellenőrzés történt, mindent rendben találtak, jegyzőkönyv van róla ez még később fontos lesz.

Közben teljesen átalakítottuk a fogyasztási szokásainkat, hiszen ennyit én nem tudok fizetni, amikor lecsökkent a feszültség lehetőség szerint nem használtam a berendezéseket. (tehát éjszaka mosok és mosogatok, főzésnél is a feszültséget veszem alapul nem a saját igényeimet és lehetőségeimet, bár ez felháborít, hiszen teljes szolgáltatásért fizetek).

2009.09.01-én ismét bejelentést tettem a csökkent feszültség miatt 200 körüli volt  több órán keresztül, mérés történt, mérési eredmény a jegyzőkönyben, ekkor a mérőhelyen külsérelmi nyomokat még nem jegyeztek.

A feszültség terhelt időszakban folyamatosan csökkent 190-200 volt körüli értékek jelentkeztek, 11.17-én ismét bejelentettem, kértem a regiszter felszerelését.

Tájékoztatást nem kaptam, időpont egyeztetés továbbra sem történt ez ismét/a GARANTÁLT SZOLGÁLTATÁS megszegése!/

2009.12.10-én időpont egyeztetés nélkül ELMÜ szerelők érkeztek, a mérőhelyhez mentek, majd megállapították, hogy a kismegszakítókon külső behatás nyoma látható, jegyzőkönyvet vettek fel. A kedves szakember szóban elmondta, hogy valóban rosszak a mérési eredmények, és mivel ez a fogyasztók hibája valószínűleg lopják az áramot, nálunk kezdték a vizsgálatot, bár tudomásom szerint itt be is fejezték, máshol nem vizsgálódtak. Tehát innentől kezdve én vagyok a szerződésszegő ÁRAMLOPÓ, bár az óránk olyan, hogy semmit nem lehet vele csinálni (falba beépített, műanyag, duplabiztonságú szekrény).

2009.12.14-én Hálózatszerelés miatt egész napos áramszünet volt. Valamit már javítgattak, de csak javítgattak.

2009.12.18-án megérkezett a Fizetési felszólítás és kikapcsolási értesítő. Bár a havi résszámlákat folyamatosan fizettem, az eredetileg vitatott összeget kénytelen voltam befizetni, tekintettel a -20 C fokra és az ünnepek közelségére. A benyújtott kifogásokra és a jogi képviselőnk felszólításaira nem reagáltak.

2010.01.15-én telefonon felhívott egy szerelő, ha lehetséges kb. 30 percen belül kijönne a mérőhelyet megnézni. A gyermekem otthon tartózkodott, így a mérőhelyet a szerelő ellenőrizte. A jegyzőkönyvön a mérőhely állapota jó megjelölés szerepel. Valamilyen kötést kellett meg csinálnia, majd a szekrényt leplombálta, mindent rendben talált. Gyermekem érdeklődésére, hogy a folyamatban lévő vizsgálattal kapcsolatban mi a helyzet, elkérte az előző mérési jegyzőkönyvet, majd telefonált, ezek után a megjegyzés rovatba bemásolta az előző jegyzőkönyv hibára vonatkozó szövegét. Hazaérkezésemkor megnéztem a kiállított dokumentumot, megállapítottam, hogy ez egy ismételt ellenőrzés, a szerelő azonosítója rovatban 2 azonosító szerepel, holott egyedül volt. /Tanulság: senkit semmilyen indokkal nem szabad az órához engedni tanuk fénykép és videó készítés nélkül!!!/

Az eddig leírtakat a benyújtott keresetből ollóztam össze, jegyzőkönyvek stb, dokumentelva, de még nincs vége.

Mivel már én vagyok vádolva, ebben a témában is adatgyűjtés folyt (dobozolás előírásai, kötelező eljárások stb. ), hiszen tudtam, ha elviszik a kismegszakítókat, én soha nem tudom bebizonyítani, hogy nem tettem semmit. Beszéltem igazságügyi szakértővel, még a helyi rendőrséggel is, hogy az én bizonyításom hiteles lehessen még itt háznál. Hiszen az előzményekből szerintem egyértelmű, hogy ez BOSZORKÁNYÜLDÖZÉS, és az előírásokat csak nekünk kell betartani. Persze a rendőr nem tudott segíteni, bár kérdésemre, ha az ELMŰ hívja ki Öket, mert nem engedem be, akkor ki kell jönniük, szokásos kéztárogatás volt a válasz.

2010. január végén a dobozolásra érkező szakembereket már felkészülten vártuk. Tanuk, jó minőségű fényképezőgép, videokamera. A tisztelt szakemberek figyelmét felhívtam, hogy videofelvétel készül és fényképeket is készítenénk a burkolat lebontása után, hogy jól látható legyen minden ami ott látható. Ekkor bár szemmel látható volt, hogy jegyzőkönyvvel érkeztek és leszerelésre készültek, már váltottak, hogy csak ellenőrzik a bejelentést, és nincs is szükség a felvételre és fényképezésre. Természetesen nem hagytuk el ezeket. Innentől a "vizsgálatról" dokumentálás készült. Nagyvonalakban: telefon a központba, (ennek minden szava a felvételen) semmiféle nyoma nincs annak amivel vádolnak " ez nem védhető", stb., közölte velünk, hogy ez a téma itt lezárul, véleményét jegyzőkönyvben rögzíti. A kismegszakítókat kicserélte, mert már régen le kellett volna cserélniük az elavultsága miatt. Ezeket ki akarták dobni, mi természetesen tanuk előtt lezártuk és mai napig megvannak a videofelvétel és a fényképezőgép kártyájával együtt. Azt hiszem ebből is látszik, hogy mennyire ki vagyunk szolgáltatva. Azóta ismét tettem hibabejelentést, erre válasz nincs, de a múlt héten ismét szereltek, és a feszültség rendeződött. Legalább ezt azért már elértük. Ennek ellenére már nem akarjuk feladni, és mindenképpen tovább akarjuk vinni az ügyet.

Jelenleg annyi történt még, hogy az ügyvéd tájékoztatott, hogy a keresetet elutasították avval, hogy túl alacsony az összeg, de erről most még többet nem tudok. Most fizetési meghagyást nyújtunk be, majd az ELMÜ tereli bírósági útra.

/Itt a feszültség csökkenés és az evvel a témával kapcsolatos hibabejelentés kezelé,s amivel mi megtámadtuk az ELMÜ-t, a boszorkányüldözés már csak egy kis ráadás, de valószínűleg itt van átfedés, hiszen a hivatalos eljárások rendjét itt is folyamatosan
megszegték
./

Telefonbeszélgetésekben a MEH-nél is és az ELMÜ szerelőknél is kiderült, hogy az óra mérését befolyásolja a feszültség, bár hivatalosan tagadják, de ha szabványon kívül van a feszültség az óra sem jól mér.

Bocsánat, hogy ilyen hosszú, de nem tudom rövidebben, az is lehet, hogy zavaros, mert az alapot már a sok anyagból szedtem össze, mert a hideg kiráz, ha le kell írnom."

Hát, ennyit a garantált szolgáltatásról, felügyeleti szervekről, fogyasztó kiszolgáltatottságáról. Szerintem igen tanulságos a történet.

15 komment

Címkék: vélemény élet kérdés gondolatébresztő elmű áramszolgáltató ellenörzés villanyóra

A bejegyzés trackback címe:

https://villanyora.blog.hu/api/trackback/id/tr702036921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vga 2010.05.28. 09:57:33

nagyon korrekt leírás. sok sikert az ügyhöz! sok hasonló tudatos fogyasztó kéne még, megszorongathatnánk ezt a csaló bagázst.

Unbiased 2010.05.28. 10:01:49

Nem igazán értek hozzá, de alacsony feszültségnél nem lassabban pörög az óra?

OkoskaTo:rp 2010.05.28. 10:12:35

1. Néhány éve már 230 (kétszázHARMINC) volt a névleges fázisfeszültség Magyarországon.

2. Az ELMŰ elosztói üzletszabályzata szerint ehhez képest +10/-15%-on belül kell maradni (ami 195...253 V-os tartományt jelent), illetve az idő 95%-ában +/- 7,5%-on belül (azaz 213...247 V). Az "alig 220 V" tehát mindenféle szabályzatnak megfelel.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.28. 10:18:12

@Unbiased: Az óra nem tud energiát/teljesítményt mérni, áramerősség alapján számol, és feltételezi, hogy a feszültség annyi, amennyinek lennie kell. A képlet: P = U*I, P a teljesítmény, U a feszültség, I az áramerősség. Tehát ha adott teljesítményen üzemeltetsz eszközöket kisebb feszültség mellett, az nagyobb áramerősséget jelent, és így a feszültséget ellenőrizni nem tudó masina többet fog számolni.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.05.28. 10:19:08

@OkoskaTo:rp: Ha általában 190-200 V a feszültség, az szerinted hol felel meg annak, hogy az idő 95 %-ában 213-247 között kell lennie???

Cukorpofa 2010.05.28. 10:20:55

Nagyon jó kis leírás, most már ezentúl én is jobban odafigyelek a hálózati feszültség szintjére és a villanyóra szekrényem állapotára.

MPL firstlady 2010.05.28. 10:32:23

Tizenévvel ezelőtt óracsere volt nálunk.
Az éjszakait is cserélték, bár nem használjuk.
Az óraállást diktálom havonta.
Évente egyszer az elmü leolvassa.
Az óra felszereléskor 0.6 állással érkezett. Erről jk van.
Tizenéve 0-át diktálok (mivel tizedest nem lehet), az elmü az első leolvasáskor és azóta is rendszeresen 0-át olvasott.
Idáig.
Az idén jött az éves leolvasó, aki felkerekítette a 0,6 tizedet 1-re.
Én közben diktáltam 0-át, ahogy szoktam,mert ez az óra nincs használatban.

Mikor nem jött számla, és online azt láttam, hogy ellenőrzés alatt a számláim, betelefonáltam, hogy wtf.

Válasz: eltérés van a diktálás és a leolvasás között.
És én erről miért nem vagyok értesítve?
Nem tudják, de addig nem állítanak ki számlát, amíg ez nem tisztázódik.
Kérdeztem, hogy mire várnak, miért nem jönnek tisztázni?
Szerintük én rosszul olvastam le.
Szerintem meg nem, mert a tizedesjegyet NEM kell figyelembe venni, csak az egész értékeket.
De akkor is a leolvasó 1-et írt és kész.
Mondtam, jöjjenek ki és vizsgálódjanak, hogy miről fogyasztottam 0,4 kwh éjszakai áramot, mert nincs bekötve oda semmi.
Ők nem jönnek.
Kérdeztem, hogy ami tizenéve náluk is folyamatosan 0, akkor most mitől lett hirtelen egy? Az egyforintosok kerekítési szabályai miatt vagy mi?
Nem tudják.

Rövid ordítozás után húsz percen keresztül tartottam a telefonkagylót, és az addigi (gondolom kiborult) ügyintéző helyett jött valaki, és azt mondta, hogy igazam van, az 0. És ezután is 0 lesz:)

Kérdésem már csak annyi ezek után, miért kellett eddig eljutni? Nekik miért nem érdekük a problémákat rendezni, felvenni az ügyféllel a kapcsolatot, ha NEKIK van problémájuk, hogy 0 helyett 1? Minden elérhetőségemet ismerik, sőt, az anyám nevét is tudják három példányban:))

És ezért is diktálok többek között. Ha egy év után ilyen elszámolószámla jönne, infarktust kapnék ott helyben.

villanyóra 2010.05.28. 13:30:22

@vga: ha volna még ötleted, hogy milyen lehetőségei vannak a fogyasztónak, szívesen elolvasnánk szerintem

villanyóra 2010.05.28. 13:32:20

@MPL: Sajnos, az áramszolgáltató ilyen jellegű hozzáállása sem segít a problémák megoldásában :( Ebből is csak annyi látszik, hogy ki a szolgáltató a kiskirály a szemétdombján :(

Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2010.05.28. 17:21:11

@bm613: A "villanyóra" rendes nevén villamos fogyasztásmérő villamos teljesítményt mér. Áramot és feszültséget is használ a méréshez. mindkettő értéke befolyásolja a mért értéket. egyik mérő sem "feltételezi, hogy a feszültség annyi", a feszültség is változója az általad leírt egyenletnek _minden_ fogyaszásmérőnél.
invitel.hu/geleji/alapkerd_1.pdf (28. oldal)
Sőt, még az idő is hozzájön, mert ugye kWh-t mutat.
A képlet helyesen (váltakozó feszültségen) P=U*I*cosFi
A villanyóra látszólagos teljesítményt mér (S=U*I)

villanyóra 2010.05.28. 21:50:40

@Manodesign: Köszi szépen a felvilágosítást. De, ugye, ezzel nem azt akarod mondani, hogy a szolgáltató részéről minden rendben volt? Szerintem bm613 is azt írta (sőt, még közérthetően is), hogy a feszültség és az áram függvénye, hogy mennyit mér az óra - függetlenül attól, hogy P-vel vagy S-sel jelöli, és tudja-e a hivatalos nevét.

Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2010.05.28. 22:56:53

@villanyóra: Nem. Közel sem. Csak a műszaki részét kívántam világossá tenni.
Én úgy értelmeztem, hogy csak az áramtól teszi függővé a mérést. (első mondat)
A cég, ha ilyen eset van - elméletben -, súlyos büntetést fizet a MEH felé, ha kiderül.

villanyóra 2010.05.29. 12:36:00

@Manodesign: Ez esetben egyértelmű, hogy miért nem hajlandó semmi ügyfélbarát lépést megtenni. De innentől megintcsak a kiszolgáltatottság dominál, és ha valaki visszariad az esetleges pertől, akkor a szolgáltató megúszta. Szerintem még így is kétséges, hogy a bíróságon - ahol várhatóan műszaki szempontból igencsak megvezethető mindenki (az igazságügyi szakértők megítélése is eléggé megromlott az utóbbi időben) - kinek ítélnek.

kszabo 2010.05.29. 20:07:18

Az áramszolgáltatók jelenleg a középkori szüzességvizsgálat szintjén állnak (véres lepedő)
Egy mérés nem mérés mondták az iskolában, az évenkénti leolvasás sem, csak olcsó :)
Hiteles mérésnek azt nevezhetjük, amikor rendszeres leolvasások sorozatából hozunk létre egy elszámolási alapot képező eredményt, azt az előző elszámolási időszakkal összehasonlítjuk.
Ehhez kellene egy hiteles fogyasztásmérő, ami elvileg van, de az eljárás több sebből vérzik.
A kvázi tulajdonos vállalt köteles lenne átadni a hitelesítési mérést is dokumentáló műszerlapot, amin szerepelne a műszer adatai mellett az ólomzárak helyei, az elhelyezett ólomzárak azonosító számai, a szereléskor elhelyezettek adatai dettó.
Jelenleg nincs kötelező óracsere tulajdonosváltáskor, pedig sok balhé megelőzhető lenne.
Az óracsere még ettől is regényesebb. Mivel az órákat annak idején kikönyörögte az áramszolgáltató a lakásokból a leolvasás könnyítése végett, így akkor is kicserélik, ha nem vagy otthon, bedugnak egy indigós papírt az új óra mellé és kampó. A mai technika mellett járna neked egy dátumozott kép a leszerelt óráról, és az újról, egy általad is aláírt papír a két óra adatairól, stb
Ráadásul, mivel az óra olyan helyen van felszerelve, ahol te csak erősen korlátozott felügyeleti hatáskörrel rendelkezel, így a felelőség felel-fele a jelenlegi testvéries helyett. És még sok minden :)

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2010.05.30. 20:15:21

@kszabo: az egyik ismerősünkhöz kijöttek órát cserélni úgy, hogy nem voltak itthon - a szolgáltató elfelejtette az időpontot leegyeztetni. Mivel a tulaj nem volt otthon, az órát mégse akarták otthagyni a helyén, ezért megkérték az egyik szomszédot, hogy írja már alá a szerelési lapot - a tulajdonos nevét, hogy egzakt legyek! Ezek után őt is meggyanúsították mágnesezéssel, de mivel az eljárás egyszerű hamisítássá silányult, így pár ordibálás után megúszta a fogyasztó az eljárást.
Ennyit az egész kialakult szokásjogról :(
süti beállítások módosítása